Uiteindelijk willen we allemaal een gelukkiger leven. Maar de dingen die we in onze moderne samenleving doen om dit geluk na te jagen brengt ons niet altijd bij dit geluk. We plannen ons leven helemaal vol met studie, werk, hobby’s enzovoorts. Daarnaast is iedereen 24/7 online. Het is steeds moeilijker voor mensen om tot rust te komen en de prestatiedruk en drang om alles in je leven in te passen zorgt bij velen voor een burnout. Juist jongeren hebben tegenwoordig veel last hiervan. Om een kalmer en gelukkiger leven te leiden zijn er verschillende gewoontes die je kunt implementeren. In dit artikel bespreken we daarom een aantal tips voor een kalmer en gelukkiger leven.

Perceptie vs. Realiteit

Een belangrijke realisatie voor veel mensen is dat er een verschil is tussen hoe je dingen ervaart en hoe dingen echt zijn. Zeker als het gaat om sociale media hebben veel mensen het gevoel dat ze constant andere levens voorbij zien komen die veel beter zijn. Dit is natuurlijk niet de realiteit. Door je te realiseren dat geen leven perfect is en anderen ook zo hun problemen hebben, leg je een stuk minder druk op jezelf om een perfect leven te hebben. Juist daarvan wordt je leven meteen een stuk leuker.

Mediteer

Mediteren is uitgewezen als een effectieve manier waarop je gemakkelijk rustiger kunt worden. Mediteren is natuurlijk een eeuwenoude Oosterse praktijk maar steeds meer wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat mediteren een zeer positieve invloed op je mentale gezondheid kan hebben. Het is belangrijk om je te realiseren dat mediteren niet iets is waar je dagelijks uren aan hoeft te besteden. Het is heel goed mogelijk om simpelweg 20 minuten per dag te mediteren en daar al vele voordelen uit te halen. Sowieso raden we aan om meer spiritualiteit in je leven toe te laten Je kunt van alles uitproberen. Ga bijvoorbeeld een keer met een https://www.paravisie.nl/spirituele-hulplijn/paragnostenparagnost praten en zie hoe de ervaring is.

Doe dingen met aandacht

Omdat we zo druk zijn is het gemakkelijk om te gaan multitasken. Heel veel mensen zijn constant met drie of vier dingen tegelijk bezig. Maar je wordt veel kalmer en gelukkiger door één taak tegelijkertijd te doen en deze met je volle aandacht uit te voeren. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor eenvoudige taken zoals de afwas en stofzuigen. Als je dergelijke klusjes met de volle aandacht doet, kunnen ze erg ontspannen. Door je op deze manier te focussen zul je namelijk stoppen met piekeren.